خانه / داستان‌نویسی مقدماتی / داستان‌نویسی مقدماتی (۵)

داستان‌نویسی مقدماتی (۵)

در مقاله قبلی، در خصوص دو گروه سنی خردسالان و کودکان، توضیحات مقدماتی ارائه شد. در این مقاله، ویژگی‌های دو گروه سنی دیگر، یعنی نوجوان و بزرگسال تشریح می شود.

نوجوان

محدوده سنی ۱۳ تا ۱۹ سال را شامل می شود. شخصیت اصلی داستان نوجوان، غالبا نوجوانی است که مسائل متناسب با این رده سنی را اعم از بلوغ، استقلال، ماجراجویی، حقیقت طلبی، مبارزه با تبعیض نژاد، قیام علیه طبقات اجتماعی، یافتن هویت، دست یافتن به جایگاه و منزلت اجتماعی، پشت سر می گذارد. رمز موفقیت در نگارش این نوع داستان، خلق شخصیت های به یادماندنی است که در رویارویی با مشکلات و مسائل، قاطعیت و جسارت از خود نشان می دهند. عملکرد این شخصیت ها، معمولا به طور ناآگاه در ذهن نوجوان ثبت می شود، و هنگام تصمیم گیری و ارزیابی امور و پدیده ها، جزء گزینه های در دسترس او قرار می گیرد؛ یعنی ذهن او در یافتن و ارسال اطلاعات این تجربیات به خودآگاه او، سریع تر عمل می‌کند.

در پایان باید گفت که در این رده سنی، ضرورت توجه به شخصیت پردازی، طراحی پیرنگ، باورپذیری و… بیش از رده های سنی پیشین احساس می شود.

برای آشنایی با نویسندگان کودک و نوجوان، و برای اطلاع از اخبار جدید در این حوزه، می توانید به پایگاه اینترنتی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به نشانی nevisak.ir مراجعه کنید.

همچنین، اگر به نوشتن در حوزه کودک و نوجوان علاقه مند هستید، می‌توانید به کتاب «داستان نویسی برای کودکان» نوشته «لیسا روجانی بوچیِری» و «پیتر اِکونومی» مراجعه کنید. این کتاب را انتشارات آوند دانش با ترجمه «سارا کاظمی منش» منتشر کرده است.

بزرگسال

این گونه از داستان، مخاطبِ جوان، میان سال و کهنسال را شامل می‌شود و بیشتر به مسائل این گروه سنی توجه دارد. روایت های عقلانی، عمیق و فلسفی معمولا در این رده سنی عنوان می شود. هر چه به بزرگسالی و کهن سالی نزدیک می شویم، عرصه برای طرح مسائل یاد شده بازتر می شود. در مقایسه با کودکان و نوجوانان، معمولا بزرگسالان علاوه بر سرگرمی یا بیش از آن، به برداشت ها و دریافت های عقلانی و کارکردی توجه دارند و اگر نقش این دو عنصر را در داستان کم رنگ و ضعیف ببینند، ممکن است از ادامه مطالعه داستان صرف نظر کنند؛ البته گوشزد می کنم که این هرگز به معنای آن نیست که ایشان از سرگرمی گریزان هستند؛ به این معناست که معمولا چیزی بیش از سرگرمی صرف را مطالبه می کنند.

در این میان، معمولا دختران و بانوان، در مقایسه با پسران و مردان، از مطالعه مطالب احساس برانگیز و سرگرم کننده صِرف، استقبال بیشتری می کنند.

گفتنی است که مخاطب بزرگسال، ممکن است به سبب تجربه زیستی، باریک بینی، تفکر انتقادی و جسارت در شک کردن، بیش از مخاطب کوچکتر خود، به متن نویسنده، خرده بگیرد. شاید او بر خلاف کوچکتر از خود، تمایل به تاثیرپذیری و اطاعت کمتر و در عوض جسارت عرض اندام و مخالفت بیشتری داشته باشد. این نکته به این دلیل حائز اهمیت است که نویسنده به این سادگی، عرصه را برای سرسری نوشتن و کم مایه بودن باز نبیند.

درباره‌ی سعید تارم

همچنین ببینید

کارگاه پیشرفته وسعت دایره واژگان (۱۰)

همان طور که می‌دانید زبان فارسی زبانی ترکیب‌ساز است؛ به عبارتی، با چسباندن پیشوند، میانوند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *