خانه / داستان‌نویسی مقدماتی / داستان‌نویسی مقدماتی (۸)

داستان‌نویسی مقدماتی (۸)

در مقاله قبل، دو گونه داستانی کمدی و جنگی را به اختصار معرفی کردم. در مقاله پیش رو، دو گونه داستانی مذهبی و خانوادگی (اجتماعی) را تشریح خواهم کرد.

مذهبی

این گونه از داستان، یا یکی از شخصیت های مذهبی و رویدادهای پیرامون او را روایت می کند یا مسئله مطرح شده در آن، رابطه ای تنگاتنگ با مفاهیم عمیق مذهبی، اسطوره ای و عرفانی دارد.

نکته بسیار مهم در خصوص نگارش چنین داستان هایی، توجه به حساسیت های دیگر مذاهب است. ممکن است آنچه عقیده راسخ شما باشد، صد درصد متضاد باور و اندیشه مذهب دیگری باشد. در نتیجه، به این مسئله فکر کنید که چه چیزی را به چه شکل بنویسید که احتمال تشنج و از هم گسیختگی بین مذاهب، به حداقل ممکن برسد.

برجسته ترین نمونه ای که به یاد می آورم، کتاب «آیات شیطانی» از «سلمان رشدی» نویسنده هندی است که امام خمینی (ره) در واکنش به آن، فتوای قتل او را صادر کرد.

معمولا مخاطب این گونه داستانی، نوجوانان و بزرگسالان هستند؛ لذا روایت داستانی این چنین، مستلزم آشنایی کافی با معارف الهی و شخصیتهای برگزیده دینی و اسطوره ای است. ممکن است گاهی اوقات گونه مذهبی با گونه تاریخی، اشتراک و هم‌پوشانی پیدا کند؛ مانند سرگذشت پیامبران. در ضمن، آشنایی با هستی شناسی، فلسفه، مکتب های ادبی، احزاب سیاسی، و آگاهی از جهان بینی و ایدئولوژی می‌تواند داستان مذهبی شما را پربار و آبرومند کند.

خانوادگی (اجتماعی)

در این گونه، غالباً حوادث و مسائل خانوادگی و میان فردی اعضاء موضوع داستان است که با مسائل اجتماعی گره خورده است. این گونه از داستان ها به علت طرح مسائل جهان شمول و جامع، طرفداران زیادی در همه زمان ها و مکان ها دارد. یکی از به یادماندنی ترین آثار در این زمینه، سریال پزشک دهکده است.

بیماری یا فوت یکی از اعضای خانواده، زندانی شدن یا داشتن سوء سابقه (رمان بینوایان نوشته ویکتور هوگو)، ازدواج مجدد والدین (فیلم سینمایی خواستگار به کارگردانی مهدی فخیم زاده)، طلاق (فیلم سینمایی بچه های طلاق به کارگردانی تهمینه میلانی)، آسیب های اجتماعی (فیلم سینمایی رنگ شب به کارگردانی محمدعلی سجادی) تربیت فرزندان، بیکاری، اعتیاد، نامادری یا ناپدری (فیلم سینمایی می خواهم زنده بمانم به کارگردانی ایرج قادری)، بیماری فرزندان، مسائل مرتبط با بلوغ (فیلم سینمایی سیزده به کارگردانی هومن سیدی)، استقلال فرزندان (فیلم تلویزیونی روز اردو به کارگردانی حسین قناعت)، اختلاف میان نسل ها (سریال فاصله ها به کارگردانی حسین سهیلی زاده)، سالمندان و مسائل مرتبط با آنها از قبیل مشکل برقراری ارتباط با فرزندان و نوه ها، فراموشی، خانه سالمندان و… (فیلم سینمایی جدایی نادر از سیمین به کارگردانی اصغر فرهادی) از موضوعات پرتکرار در این گونه داستانی به حساب می آید.

در میان نویسندگان خارجی زبان، چارلز دیکنز کسی است که اکثر داستان هایش حول محور مسائل خانوادگی و اجتماعی می گردد. دیکنز در دوران کودکی، به علت زندانی شدن پدرش، مجبور شد از همان زمان کار کند. الیور توییست و دیوید کاپرفیلد از برجسته ترین رمان های اوست. رمان بلندی های بادگیر نیز در همین گونه به قلم امیلی برونته نوشته شده است.

درباره‌ی سعید تارم

همچنین ببینید

کارگاه پیشرفته وسعت دایره واژگان (۱۰)

همان طور که می‌دانید زبان فارسی زبانی ترکیب‌ساز است؛ به عبارتی، با چسباندن پیشوند، میانوند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *