خانه / کارگاه وسعت دایره واژگان / کارگاه وسعت دایره واژگان (۸)

کارگاه وسعت دایره واژگان (۸)

هشتمین جلسه از کارگاه وسعت دایره واژگان را پیش رو داریم. جلسات قبل را در زیر مشاهده کنید:

برای اجرای مفید این تمرین باید خاطرنشان کنم:

  • اگر جمله ای به ذهن تان نرسید همان جمله های قبلی را تکرار کنید.
  • تا حدممکن در لحظه‌ی بازنوشتن جمله ها، به لغت نامه و یا نوشته دیگری مراجعه نکنید.
  • پس از انجام تمرین، آن را کنار بگذارید. اجازه دهید لااقل یک روز بگذرد. سپس به ده جمله بازگردید و کلمه های تازه وارد را در میان آنها شناسایی کنید.

از مزایای اجرای این تمرین، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به طور ملموس و عینی متوجه کم وزن بودن ترازوی واژگان خود می شویم.
  • با در نظر داشتن یک معنی مشخص، فقط و فقط به دنبال واژه های متعدد و الگوهای جدید جمله سازی برای ارائه همین معنی می گردیم.
  • با آزمایش شیوه های متعدد ساخت جمله، فرایند غنی سازی واژگانی را در قالب تمرین نوشتن تجربه می کنیم.

جلسه هشتم:

در فن و هنر نویسندگی، سادگی و بی‌پیرایگی بر زیبایی تقدّم دارد. بنابراین نویسنده‌ی ماهر، از دو جمله‌ی هم معنا که یکی ساده است و دیگری کمی پیچیده اما زیبا، اوّلی را بر‌می‌گزیند و عطای دوّمی را به لقای آن می‌بخشد. (آیین قلم، ص ۶۹، رضا بابایی، انتشارات نور مطاف، چ اول ۱۳۹۱)

  1. در نوشتن اولویت با ساده نویسی است؛ نه زیبانویسی. پس نویسنده چیره دست، از میان جلمه سرراست و جمله آراسته، اولی را انتخاب می کند.
  2. هیچ چیز در نوشتن به اندازه ساده نویسی اهمیت ندارد. بر همین اساس، نویسنده خبره، می کوشد تا با پرهیز از جلوه گری و عبارت پردازی، پیام خود را بدون پیچ و تاب، ابلاغ کند.
  3. در نوشتن سادگی بر زیبایی ارجحیت دارد. لذا نویسنده کارکشته، بر انتخاب واژه های آشنا و بر ساختار جمله سازی مرسوم، تمرکز می کند.
  4. آن اندازه که ساده نویسی باب طبع مخاطب است، زیبانویسی چندان خریداری ندارد. با تکیه بر این اصل، نویسنده کهنه کار از خیر ساخت تعبیرات و عبارات چشم گیر می گذرد.
  5. در نزد مخاطب، ساده نویسی خوشایندتر است تا زیبانویسی. نویسنده کاربلد، با آگاهی از این اصل، به جای شعبده بازی در جمله سازی، مقصود خود را صاف و پوست کنده بیان می کند.
  6. مخاطب طالب نوشته های ساده است، نه نوشته های پر طمطراق. پیرو همین نکته، نویسنده زبردست، در عوض معرکه گیری و خودنمایی، منظور خود را بدون قیل و قال اعلام می کند.
  7. هیچ چیز به کام خواننده خوش نمی آید؛ مگر ساده نویسی. نویسنده متبحر، بر اساس همین رهنمود، از واژه ها و جمله های دهان پرکن چشم پوشی و توان خود را در انتقال بی تکلف مفاهیم صرف می کند.
  8. نویسنده اگر نویسنده باشد، در دام زیبانویسی اسیر نمی شود. او می داند که ساده نویسی هر خواننده ای را مجذوب خود می کند. بر همین اساس گرد زیبانویسی نمی گردد.
  9. نویسنده اگر دود چراغ خورده باشد، زیبانویسی را رها و ساده نویسی را دنبال می کند؛ زیرا چیزی به اندازه ساده نویسی، نوشته او را در نظر خواننده، خواستنی و خواندنی نمی کند.
  10. نویسنده زمانی اجازه دارد خود را صاحب مهارت بنامد که بیش از زیبانویسی، در ساده نویسی خبره شده باشد؛ زیرا ساده نوشتن در مقایسه با زیبانوشتن، دشوارتر است.

rezababaei.blogfa.com

حالا شما جمله یازدهم را بنویسید.

اینستاگرام آموزشی نوقلم

کانال نوقلم؛ مخصوص نشر و نقد نوشته‌های شما

اگر نوقلم هستید، نوشتن را از اینجا شروع کنید.

درباره‌ی سعید تارم

همچنین ببینید

کارگاه وسعت دایره واژگان (۱۰)

دهمین و آخرین جلسه از کارگاه وسعت دایره واژگان را پیش رو داریم. جلسات قبل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *